State health officials have demanded a prominent medical journal remove the state's name from a published study about the loss of Planned Parenthood.

A study published last month in the New England Journal of Medicine, claiming to be from the Texas Health and Human Services Commission, found a decline in women using the state's family planning program after Planned Parenthood was eliminated, saying that the removal of Planned Parenthood restricted access women have to long-acting birth control.  Rick Allgeyer, the health commission’s former director of research, was listed as a co-author of the study, along with another state employee, and resigned from the commission just days after the study was published.

State officials have requested that the state and commission's name be removed from the findings as they do not represent the views of the Texas Health and Human Services Commission.  In response, the publication amended the study to note that the results do not "necessarily represent the views or policies of the Texas Health and Human Services Commission."

State Senator Jane Nelson, who headed up the removal of Planned Parenthood from the state's women's health program, has disputed the study's findings, saying the authors have selectively ignored other available services to women in the state.  Chris Traylor, the Commission's chief, wrote a letter to Senator Nelson, calling the study "broad and not sustainable", saying,

It is imperative that Texas women understand the truth surrounding their access to care and that the Legislature clearly knows how its historically high funding levels in women’s health have positively impacted health care for women statewide.

Joseph Potter, a UT researcher and co-author of the paper, responded to the criticism, saying that the study addressed the specific question of Planned Parenthood and its exclusion from state programs,

We made no claims about access to reproductive health care as a whole in Texas.

Our paper underwent several rounds of peer review at the country's preeminent medical journal, and we stand by the claims made in the paper.

via Texas Tribune